TEDAVİLER

SAFRA KESESİ HASTALIKLARI

Safra Kesesi Hastalıkları detaylı bilgiler.

Safra kesesi karaciğerin alt yüzüne yapışık kese şeklinde bir organdır. Safra kesesi açlık sırasında karaciğerde üretilen sarı yeşil renkli bir sıvı olan safrayı depolar. Depoladığı safra
iki parmak bağırsağına boşaltır. Barsak içinde özellikle yağlı beseinler olmak üzere besinlerin sindirimine yardımcı olur.

Safra Kesesi Hastalıklarının Belirtileri

Safra kesesi hastalıkları belirtileri hastalığın türüne ve bölgesine göre değişiklikler gösterebilir. Safra kesesi hastalıkları belirtileri sıklıkla karın bölgesinde ağrı ve hazımsızlık olarak kendini gösterir. Ağrı karnın sağ üst tarafında hissedilir ve sıklıkla sırta doğru yansır. Ağrı kramp tarzında gelip gidici şekilde olabileceği gibi iltihaplı durumlarda sürekli olur ve şiddetinde azalma olmaz. Bunun yanı sıra bulantı, kusma, iştahsızlık hazımsızlık olabilir. Özellikle yağlı yiyecekler, yumurta ve çikolata gibi gıdaların tüketimi sonrası şikayetlerde artış olabilir. Taşalar safra kanalına düşüp safra yolunda tıkanıklığa neden olursa sarılık görülür. Yine iltihap varsa ateş saptanabilir. Safra kesesi kanserinde hızlı kilo kaybı gözlenir.

Muayane ve Tanı

Öncelikle muayene yapılır. Fakat safra kesesi hastalıklarında temel tanı aracı ultrasondur. Hem safra kesesi, hem içeriği hem de karaciğer hakkında bilgi verir. Yine safra kanalları hakkında da bilgi sağlar. Özellikle kanser hastalarında ya da safra kanallarında sorun olan hastalarda MR kullanılabilmektedir. Yine iltihap ya da kanser durumlarında Bilgisayarlı Tomografide kullanılmaktadır.

Safra Kesesinin İyi Huylu Hastalıkları ve Tedavileri

Safra Kesesi Taşı (Kolelitiyazis): Safra kesesi taşlarında eğer hastanın şikayeti yoksa, taşların safra kanalına düşme tehlikesi yoksa ameliyat şart değildir. Fakat taşa bağlı iltihap, sarılık gibi sıkıntı geçirenlerin ya da bulantı, hazımsızlık gibi şikayetleri olan hastaların ameliyat olması gereklidir.Tüm bu şikayetler olmasa bile safra kesesi taşı varsa bu riskle yaşamaktansa ameliyat olmak önerilebilmektedir. Çünkü hangi şikayetin safra taşına bağlı hangisinin başka nedenlere bağlı ayrım yapmak güçtür. Bunun yanı sıra ameliyat kapalı yapılmakta, hasta hemen ayağa kalkıp işe dönebilmektedir. tedavide kapalı ameliyat (lapparoskopik kolesistektomi) tercih edilmelidir. Bu sayede hasta ertesi gün taburcu edilir, ağrı olmaz, yara teriiltihabı ve fıtık olma ihtimali çok daha azdır. Estetik olarak çok daha iyi sonuç elde edilir.
Safra kesesinde polip: Safra kesesi iç yüzünde oluşan iyi huylu kitlelerdir. Genelde ultrason sırasında tesadüfen saptanırlar. Eğer çapı 1 cm den büyükse yada kısa sürede hızlı büyüme olduğu saptanırsa kanser riskinden dolayı cerrahi önerilir. Ameliyat safra taşlarında olduğu gibi laparoskopik kolesistektomidir.

Safra Kesesi Kanseri ve Tedavileri

Safra kanserlerinin çoğu safra kesesi taşı olan hatalarda ve sıklıkla kadınlarda görülür. Dolayısıyla şikayetler erken dönemde safra kesesi taşından farklı değildir. Rutin kontrollerde erken tanı konan hastaların tedavisi oldukça iyi sonuç vermektedir. tedavide erken dönemde sadece safra kesesinin çıkarılması yeterli iken geç dönemde ilave olarak karaciğerin bir kısmının çıkarılması ve lenf bezelerinin temizlenmesi gerekmektedir. Yine bu işlemlerin tamamı laparoskopik olarak yapılabilmektedir.

SİZİ ARAYALIM