TEDAVİLER

REFLÜ HASTALIĞI VE TEDAVİSİ

Reflü Hastalığı ve Tedavisi hakkında detaylı bilgiler.

• Genel Bilgiler
  • Reflünün Belirtileri
  • Muayene ve Tanı
  • Tedavisi

Yemek borusu yenen yiyeceklerin ağızdan mideye iletilmesini sağlar ve yaklaşık 35-40 cm uzunluğundadır. Mide ile birleştiği yerde Hiatus denilen diyafragmadaki doğal açıklıktan geçtiği kısımda yaklaşık 2 cm kadar uzunluğunda kasların özel bir yapı kazanarak sfinkter denen bir çeşit tek yönlü kapak mekanizması oluşturur. bu sayede yiyecekler aşağıya mideye giderken mide içeriği yukarıya yemek borusuna geçmez. bu sistemin herhangi bir nedenle bozulması sonucu reflü oluşur. Reflü mide içeriğinin ( asit , safra, besin ve mide enzimleri) yemek borusuna fizyolojik sınırların üzerinde kaçarak şikayet oluşturmasıdır. Reflünün en sık nedeni %70 oranında yemek borusu alt ucundaki halk arasında kapakçık denilen sfinkter yetmezliğidir. Yine yemek borusunun diyafragmadan geçtiği yerdeki genişleme ile beraber midenin yukarıya doğru kayması da reflüoluşmasına neden olabilir.

Kronik öksürük ve Bronşit olabilir. Yemek borusu alt ucunda yapmış olduğu tahribata bağlı yemek borusunda değişen derecelerde iltihaplanma (özofajit), ülserayon,darlık (striktür), değişen yemek borusu hücre yapısına bağlı BARRET özofagus ve ileryen dönemlerde de alt özofagus kanserine neden olabilmektedir.

En temel tanı aracı endoskopidir.Endoskopi ile mide fıtığı, yemek borusu hasarı(özofajit),Barret özofagus kolaylıkla tespit edilir.

Bazen endoskopisi normal olan hastalara 24 saatlik pH monitörizasyon dediğimiz tetkik yapmak gerekir. Endoskopik inceleme sonrasında hastanın burnundan yemek borusu alt ucuna kadar ince bir katater yerleştirilir ve katater cüzdan büyüklüğünde bir cihaza bağlanarak 24 saat boyunca hastanın yatarken veya ayakta iken , yemek yerken veya açken, gün içerisinde veya uyurken oluşan yemek borusu alt ucundaki pH değişikliklerini kaydeder. İşlem öncesinde ve sonrasında özel bir diyet verilmez; hasta daha önce nasıl yaşıyorsa aynen devam eder. İşlemden 3 gün önce kullandığı mide ilacı varsa kesilir.24 saat sonunda toplanan veriler bilgisayarda analiz edilerek asid reflüsünün derecesine bakılarak cerrahi için karar verilir.

Her reflü hastasına cerrahi yapılmaz. Öncelikle beslenme ve bazı yaşam tarzı değişiklikleri önerilir. Bunlar:
Yüksek yastıkta yatmak (Yatarken vucudun üst kısmı ve baş yüksekte olmalıdır).
Fazla miktarda yemekten kaçınma (Fazla yemek mide basıncını artırır ve reflü olasılığı artar).
Az miktarda sık ve düzenli yemek yemek.
Yiyecekleri yavaş yiyip, iyi çiğnemek.
Yağı azaltın (Kızartmalar, fast food yiyecekler ve margarinden kaçınma. Aşırı yağlı yiyeceklerin midede kalma süresi de yüksektir ve daha fazla mide asidi salınmaktadır).
Çikolatadan kaçınma (Çikolatada bulunan metilksantin denen madde yemek borusundaki kasları gevşeterek sinkterde gevşemeye yol açar).
Kahve ve koyu çayı az tüketmek (Kafeinli veya kafensiz kahve reflü olasılığını artırır).
Alkol, kola, gazoz gibi asitli içecekler, konserve meyve suları tüketilmemelidir.
Çok baharatlı yiyeceklerden, turşu ve sirke tüketilmemeli (Baharatlar reflünün şiddetini arttırarak midede yanmayı arttırabilir. Bu nedenle baharatlı hazır gıdaları sınırlandırıp yemeklerinize daha az baharat kullanınız).
Yemekten sonra hemen yatmayın en az 1 saat oturun.
İçkilerden kaçının (Alkol mide asidini artırmaktadır).
Sigara ve diğer tütün ürünlerinden sakının (Nikotin yemek borusunun alt kısmındaki büzgeci gevşetmektedir).
Kilo almayın (Şişmanlık reflü şikayetlerini artırmaktadır).
Stresten mümkün olduğunca uzak durmaya çalışın.
Sıvı tüketimi mide basıncını arttırdığı için yemeklerde değil, öğün aralarında alın.
Özellikle öğünden sonra dar giysiler giymeyip daha rahat giysiler giymeye çalışın.
REFLÜ HASTALIĞININ CERRAHİ TEDAVİSİ:

Kimlere cerrahi tedavi uygulanmalıdır?

Medikal tedaviye yanıt alınamayan hastalar
Medikal tedavi altında hastalığın ilerlemesi ve sürekli ilaç dozu artıma gereksinimi
Uzun dönem agresif ilaç tedavisi gerektiren hastalar
Uzun dönem ve agresif ilaç tedavisini maliyet ,kullanımın rahatsızlık vermesi ya da yan etkilerinin korkusu gibi nedenlerle istemeyen hastalar
Medikal tedaviyse uyum göstermeyen hastalar
Uzun dönemde komplikasyon gelişme riski yüksek olan hastalar (Grade 3-4 özofajiti olan hastalar)
Grade 1-2 özofajiti olan ancak defektif KÖS saptanan hastalar
Medikal tedaviye dirençli sliding hernisi olan hastalar
Medikal tedaviye rağmen ciddi komplikasyon gelişen hastalar
Baret özofagusu, ciddi pulmoner semptomlar

Reflü cerrahisi ilk kez 1936 yılında Almanya’dan gelen Prof. Dr. Rudolf Nissen tarafından İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesinde 28 yaşındaki bir hastaya gerçekleştirdiği ameliyatla başlamıştır ve halen reflü cerrahisinin altın stantardıdır. Reflü cerrahisi; varsa hiatusdaki açıklığın kapatılması ve midenin fundus denilen kısmının yemek borusu alt ucunda bir manşon gibi sarılarak hem göğüs kafesi içerisine kaçışını hem de yapay bir sfinkter oluşturma esasına dayanır. İşlem genel anestezi altında laparoskopik (kapalı) olarak karından girilen 0,5 ve 1 cm lik deliklerde girilen özel aletlerle yapılır. Her şey yolunda gittiğinde ameliyatınız yaklaşık olarak 1 saat sürecektir. Ameliyat sonrası hastalar 1 gece hastanede kalırlar. İlk 2 hafta sıvı ve yumuşak gıda ağırlıklı beslenme önerilmektedir. Sonrasında gıdaları iyi çiğnemek koşulu ile bir kısıtlama yoktur. Ameliyat sonrası hemen reflü yakınması geçecek ve hastalar bu konforu ameliyattan hemen sonra yaşamaya başlayacaklar. Ancak komplikasyonlar var ise ( özofajit gibi) bunların düzelmesi zaman alacaktır. Reflü ameliyatı sonrası kişi normal yaşantısına kaldığı yerden devam edcektir. Ameliyat hiçbir aktivitesini kısıtlamayacaktır.

×
Merhabalar. Whatsapp ikonuna tıklarsanız obezite cerrahisi hakkında merak ettiğiniz tüm soruları bize sorabilirsiniz, cevaplamaktan memnuniyet duyarız :)